Teraapia infoleht

Töötamine mõttemustritega

֍ Nõustamine ֍

  • STRESS: Igasugune kogemus, mis nõuab muudatusi inimese tavalistes toimetulekumehhanismides.
  • TRAUMA: Igasugune kogemus, mis ületab normaalsed toimetulekumehhanismid. Trauma on eelkõige elusorganismi autonoomne, alateadlik ja instinktne reaktsioon.
  • TEISEJÄRGULINE TRAUMA: teadvustamata muutus inimese mõtlemises, mis on tingitud teiste inimeste traumeerivate kogemuste paljastamisest.
  • KAASTUNDE VÄSIMUS ja KAASSÕLTUVUS: Igasugune intensiivne kogemus, mille käigus inimese emotsioonid on alla surutud või teadvustamata.
  • 5 põhivajadust
  • Ühendus enda ja teistega
  • Häälestus
  • Usaldus
  • Autonoomia
  • Armastus ja seksuaalsus
  • 5 adaptiivsed ellujäämis stiilid

              MIS TOIMUB MU KEHAS?

              • Me kõik oleme seda adrenaliinilaksu varem kogenud. Kuid enamik meist naaseme oma tavaellu ja rahustame end maha. Kahjuks ei ole see nii inimeste puhul, kes kogevad pikaajalist ja korduvat stressi ja traumat. Pärast pidevat ja/või korduvat kokkupuudet ohtlike olukordadega harjub keha nii suure adrenaliini ja kortisooli tasemega, et tõstab automaatselt nende kemikaalide tootmist. Teisisõnu, meie kõigi kehas on loomulik adrenaliini algtase. Kui me jätkame regulaarselt kõrgema adrenaliini taseme tootmist, kohanevad meie kehad adrenaliini tootmisega nendel kõrgematel tasemetel isegi siis, kui me seda enam ei vaja. Põhimõtteliselt muutume sõltuvaks omaenda hormoonidest.
              • Selle adrenaliini tootmisega kaasneb serotoniini vähenemine. Serotoniin on kehas “hea enesetunde ravim”. See on kemikaal, mis pärsib meid oma agressiivsetele impulssidele reageerimast. Serotoniini vähenemist inimestel on korduvalt korrelatsioonis impulsiivsuse ja agressiivsusega. Loomadel põhjustab serotoniini taseme langus liialdatud emotsionaalset erutust/või agressiivset avaldumist (van der Kolk 1994). Suurenenud adrenaliini ja vähenenud serotoniini kombinatsioon on just see, mis paneb muidu kontrollitud ja rahuliku inimese oma agressiivsetele emotsioonidele reageerima. Sõja, ohu või trauma ajal tahame kõrget adrenaliini ja madalat serotoniini taset. See kemikaalide kombinatsioon tagab, et meil tekivad agressiivsed reaktsioonid ja me tegutseme kiirelt, et ellu jääda. Raskused tekivad siis, kui inimene lahkub ohtlikust keskkonnast ja naaseb kohe normaalsesse keskkonda. Nende biokeemilised reaktsioonid on endiselt tugevalt aktiveeritud, kuigi need pole enam vajalikud. See põhjustabki inimese liialdatud reaktsiooni tavalistele igapäevastele stressiteguritele.
              • Trauma saanud isikute kehas on tasakaalustamatus kemikaalide vahel, mis põhjustab nende reaktsioone ettearvamatul viisil. Seda võib sageli ekslikult pidada maniakaalseks/depressiooniks, bi-polaarne või tähelepanuhäire. See on mittekliinilises mõttes bipolaarne häire. Nad on sees fakti kõikumine ühe pooluse ja teise vahel. Need on tavaliselt traumajärgsed reaktsioonid kui, et indiviidi kalduvused.
              • Trauma loob kemikaalide (adrenaliin/opioidid) uue bioloogilise baasjoone.
              • Pinges keha mis on üle elanud trauma ei saa järgida oma loomulikku erutuse/puhkuse rütmi.
              • Neerupealised kurnavad üle ja lähevad sunnitud taastumise seisundisse ja igapäevased stressorid hakkavad esile kutsuma liialdatud reaktsioone.
              • Trauma/stress muutub mööduva kogemuse asemel krooniliseks seisundiks ja need pidevad keemilised reaktsioonid viivad keha hüpertensiooni, depressiooni, ärevuse, tähelepanu-, ja meeleoluhäireteni.
              • Keha keemiliste muutuste täpsemaks mõistmiseks võrrelge järgmises kokkuvõttes neerupealiste reaktsiooni, mida nimetatakse hüperarousaalseks kontiinumiks ja opioidi reaktsiooniga, mida nimetatakse dissotsiatiivseks kontiinuumiks.

              HÜPERAROUSAALNE KONTIINUM

              • Häire – valvsus 
              • hirm – terror 
              • neerupealiste süsteem on aktiveeritud 
              • Põnevust esilekutsuv 
              • Serotoniinisisaldus väheneb (impulsiivsus ja agressiivsus)
              • Südame löögisagedus (tõuseb)
              • Vererõhk (tõuseb) 
              • Hingamine (tõuseb) 
              • Lihastoonus intensiivistub 
              • Kognitiivne töötlemine suurendab
              • Agressiivne reaktsioon Passiivne reaktsioon

              DISSOTSIATIIVNE KONTIINUM

              • tuimestab – vastab nõuetele
              • Dissotsieeruv – eraldub
              • Opioidisüsteem on aktiveeritud
              • eufooria esilekutsumine
              • Meeleolud muutuvad (koht, aeg, reaalsus liialdatud emotsioonidega)
              • Vererõhk (langeneb)
              • Südame löögisagedus (langeneb) 
              • Hingamine (langeneb)
              • Lihastoonus muutub habedaks/tuimaks
              • Kognitiivne töötlemine väheneb
              • Passiivne reaktsioon

              Teist kogemust, mis on traumeeritud inimeste seas väga levinud, nimetatakse kahefaasiliseks bimodaalseks kogemuseks. See on siis, kui nii adrenaliin kui ka opioidid töötavad samaaegselt või üksteise järel j kiiresti. Sarnane kogemus, mis on traumeeritud inimeste seas üsna tavaline, on see, et nad liiguvad edasi-tagasi dissotsieerunud või depressiivsest seisundist kõrgelt laetud hüpererutuse seisundisse. Neil inimestel piisab kui keegi neid käivitab ja ta läheb emotsionaalselt käest ära, väljendades viha ja isegi raevu emotsioone, samal ajal karjudes. Mõne minuti või tunni pärast on sama inimene masendunud ja meeleheitel isegi kõige positiivsemate kommentaaride suhtes. See äärmuste vahel edasi-tagasi kõikumine on traumeeritud inimeste seas väga levinud.

              • Neuroloogilised, bioloogilised ja anatoomilised muutused toimuvad ilma indiviidi teadliku otsuseta.
              • Neuroloogilised + bioloogilised + anatoomilised = psühholoogilised
              • Kehatöö = egost möödahiilimine, et enne arusaamist leevendust pakkuda.
              • Psühholoogia = egoga silmitsi seismine enne traumaga tegelemist.

              • Paradoks: inimestel on bioloogiline kohustus lahti lasta! Inimese egoistlik pool keeldub lahti laskmast!
              • Lubamine: meis on geneetiliselt kodeeritud selliselt, et üks protsess tuleb lõpule viia ja alles siis oleme võimelised alustama midagi uut, mis on osa meie lõputust evolutsiooni tsüklist.
              • Keeldumine: Minevikust lahti laskmine on vastupanu meie loomulikule evolutsioonilisele instinktile.
              • Vastupanu: meie loomulik evolutsiooniprotsess piirab meie elujõudu ja pärsib meie: võimet kasvada, küpseda, areneda ja teadlikumaks muutuda. Muuta ja kaasata minevik meie praegustesse kogemustesse. Asenda purunenud struktuurid tervetega

              • Somaatilised kaitsereaktsioonid loovad sekundaarse füsioloogilise vastuse kohaneda ja kohaneda uue füsioloogiaga.
              • Kehatöö ja somaatilise kogemusega läheme egost mööda, et saada koheselt ligi väljendamata emotsioonidele
              • Töötades otse esmaste reaktsioonidega, saab ego kaitset taastumisprotsessis minimeerida.

              KEHA JA TRAUMA VABANEMISE FÜÜSILISED REAKTSIOONID

              • VÄRISEMINE:See loomulik kehaline kogemus värinast või värinast hirmuäratava sündmuse ajal või pärast seda on täiesti tavaline. Kui sa hakkad kontrollimatult värisema siis lase sellel juhtuda kuna trauma viimaks lõpetab naturaalselt oma tsüklit. Sa võid väriseda mõnest minutist kuni mitme tunnini ja see oleneb kuis uur laeng kehast vabaneb. MITTE värisemist sooja teki, magamise, alkoholi, rahustite, kuuma duzzi, jooksmise, trenni jms-ga tuimestada või maha suruda. Põhimõtteliselt on  raputamine keha loomulik meetod kõrgete pingete ja kemikaalide vabastamiseks, mis mistahes ülevoolava intsidendi ajal keha üle laadivad. Raputamise käigus vabastab keha liigsest erutusest ning naaseb puhke- ja lõõgastusseisundisse. Tegelikult on inimlooma üks primitiivsemaid reaktsioone tema võime trauma kehast välja raputada. Kahjuks oleme õppinud sotsiaalsete olenditena pärssima, alla suruma või summutama loomulikke keh instinkte. Näiteks, kui oleme närvis või üle erutatud, püüame meelega mitte väriseda, et mitte tunduda nõrgad või kartlikud. Selline sotsiaalne ja egokeskne kontroll keha üle tekitab suurel hulgal keha ja vaimu konflikte. Keha tahab raputada, et liigset energiat välja lasta, kuid vaim keeldub seda tegemast. Tavaliselt sõidab mõistus meie keha soovidest üle ja keha peab siis leidma probleemide lahendamiseks muud viisid, et üleerutus maha laadida. Selleks teine parim viis on lihaste kokkutõmbumine ja liigse laengu piiramine. Keha lihased tõmbuvad kokku ja hoiavad liigset laengut kinni, kuni neil lastakse see hiljem vabastada. Hiljem aga tuleb väga harva ja kui keha seda võimalust ei saa, tekitavad kokkutõmbunud lihased kehas kroonilise pingeseisundi. See on ka üks PTSD algpõhjuseid. Kui trauma ajal kokkutõmbunud lihased seda kõrget laengut varsti pärast traumat ei vabasta, püüavad nad seda teha ka hiljem, et taastada keha kurnav seisund. Lihaspingetega koos arenevad pikapeale lõpuks välja ebaterved reaktsioonid mis võivad olla tardumine, karjumine, vihapurked, tuimus, kehast väljumine, shokk, ärevus, sõltuvused jpm.  
              • Traumajärgsed reaktsioonid on põhjustatud sündmuse ajal tekkinud tühjenemata jääk-erutusest. Kui seda kõrget erutatud energiat ei lasta kehas välja, jääb see bio-närvi-füüsikalise ahela lõksu, mis põhjustab kordussundi käitumist. Kuni keha selle pinge välja raputab, jätkab keha selle kroonilise “turva” ja kaitsemustri kordamist. Eduka traumast taastumise peamine komponent on inimese loomuliku vabanemismehhanismi aktiveerimine, mis annab kehale märku puhke- ja taastumisseisundisse naasmisest.
              • Kõigil inimestel peaks pärast trauma möödumist närvisüsteem end loomulikult aktiveerima ja hakkama välja raputama traumajärgsest episoodist järelejäänud kemikaale või pingeid. See raputamine saadab ajule signaali, teatades, et oht on taandunud ja keha peaks välja lülitama Võitle-põgene-tardu reaktsioonid ehk valvsa oleku. Kui närvisüsteem ise ei aktiveeru, jääb keha omamoodi lühisesse, kusjuures aju usub, et ta on endiselt ohus ja annab seetõttu kehale käsu püsida valmisolekus ja erksuses.

              PUUSAD ja KEHAASENDID

              Iga traumaatilise kogemuse ajal tõmbuvad nimmelihased (psoas) kokku. Et paraneda füüsilistest traumakontraktsioonidest, peavad need sügavad lihased oma kaitsepingest lahti laskma ja naasma lõdvestunud olekusse. On üldtunnustatud seisukoht, et pärast eriti pingelisi, stressirohkeid või traumaatilisi kogemusi on võimalik saada massaaži, kuuma vanni või teha harjutusi, mis lahendavad trauma ja taastavad keha tervisliku seisundi. Keha võime nendes lihastes pingetest lahti lasta on meie sotsialiseerumisprotsessi tõttu vähenenud. Tihti juhtub, et kokkutõmbunud ja isegi kahjustatud psoas-lihased tekitavad tohutult tugevaid alaseljavalusid. See on seksuaalse kuritarvitamise üle elanud inimeste seas väga levinud. See, mida sageli tähelepanuta jäetakse, on see, kui psoas-lihased tõmbuvad kokku ja tõmbavad keha ette, põhjustavad nad sekundaarseid lihaskontraktsioone, kuna keha püüab seda ettepoole suunatud tõmmet kompenseerida. Pikad kerelihased selgroo kõrval tõmbavad ka keha tahapoole, püüdes seda püsti hoida. Need kaks vastupidist pinget hakkavad tegelikult suruma lülisamba nimmepiirkonda, kui nad tõmbavad alumisi selgroolülisid kokku, luues selgroo kokkusurumise, mis võib pikema aja jooksul kahjustada. Kui seda pinges piisavalt kaua hoida, põhjustab see tõmbe lõpuks hästi sekundaarseid õla- ja kaelavalusid.

              Traumat ja emotsionaalseid pingeid vabastavad harjutused

              • Trauma vabastamise harjutused on kergesti õpitavad: neid harjutusi saab hõlpsasti õppida ja paljudel juhtudel on need koheste reaktsioonidga.
              • Unikaalselt loodud traumadest vabastamise harjutused on spetsiaalselt loodud trauma vabstamiseks läbi raputusmehhanismi ja toovad selle kunstlikult esile. Seda mehhanismi esile kutsudes saab lihtsate ja valutute tehnikate abil vabastada sügavad kroonilised lihaskontraktsioonid, mis on tekkinud tõsise šoki või trauma tagajärjel. 
              • Trauma vabastuse harjutused ei kasuta midagi peale keha loomulike mehhanismide.
              • Traumat vabastavate harjutuste võti seisneb aga selles, et need kutsuvad esile vaagnapiirkonnas asuva keha raskuskeskme värisemise. Kui selles keha võimsas keskpunktis tekib värinareaktsioon, kajab see üle kogu keha, otsides oma teel sügavat kroonilist pinget ja lahustab seda loomulikul teel.
              • Keha krooniliste pingete vabastamist alustatakse vastavalt raskuskeskmest. Iga korraga keha järjest enam tahtmatult värisema, otsides pingepiirkondi ning aeglaselt tühjendab ja lõdvestab erinevaid lihaspiirkondi. Need algavad esialgu reie ülaosast ja liiguvad edasi psoas lihastesse. Raputamine seejärel liigub läbi vaagna alaselja ja lõpuks mööda selgroogu ülesse õlgadesse, kaela, kätesse.
              • Traumast vabanemine ja raputamine võib tekitada pika treeninguga sarnase kurnatustunde või hoopis võib toota kehasse väga palju energiat andes teile meeletu tahte ja energialaengu. 
              • Iga kord, kui teete Trauma vabastamise harjutusi, võib raputamise muster muutuda ja võib esineda erinevat tüüpi raputamist ja pingete vabanemist.
              • Enne nende või muude harjutuste sooritamist peaksite konsulteerima oma esmase tervishoiuteenuse osutajaga, näiteks arsti, terapeudi või nõustajaga. Kuigi need harjutused on lihtsad ja kergesti tehtavad, võivad need harjutused avaldada väga vahetut ja sügavat mõju inimese füüsilisele ja/või psühho-emotsionaalsele seisundile.
              • Sügavad trauma vabastused tuleb kogeda kellegi järelvalvel ja juhendamisel kuna need võivad kiiresti vähendada vererõhku, põhjustada tugevat värinat ja emotsioonide sügavat vabanemist. Samuti võivad nad esile kutsuda mineviku traumasid, mille puhul võite vajada professionaalset juhendamist ja/või isiklikku tuge.
              • Alati, on oluline austada oma keha, emotsioone ja psüühikat. Kui tunnete mingil põhjusel vajadust harjutused või raputamine lõpetada, tehke seda vaikselt ja rahulikult sirutades oma keha harjutuse asendist välja, jalad põrandale ja lihtsalt lõdvestage end selili või püsti asendis. Harjutuse juurde saate alati tagasi pöörduda, kui tunnete end rahulikult, turvaliselt ja mugavalt. 
              • Trauma vabastavaid harjutusi on erineva raskusastmega ning neid saab kasutada ka lihtsalt selleks, et leevendada igapäevasest stressist tekkivaid pingeid.
              • Erinevus nende harjutuste ja muude harjutuste, nagu sörkimine, tõstmine ja aeroobika, vahel seisneb selles, et enamik treeningrutiine on loodud vabastama ainult pinnapealseid pingeid kehas. See on aga sügava kroonilise pingega toimetulemisel ebapiisav. Sageli, kui neid leebemaid harjutusi kasutatakse trauma ajal tekkinud pingete leevendamiseks, ei jõua need lihaskoesse piisavalt sügavale, et pinget leevendada. See võib jätta inimesele abituse ja lootusetuse tunde, kuna jääb mulje nagu inimene annaks endast kõik, aga traumast tingitud pinged ikka ei vabane.
              • Iga vabanemisega ei saa ega pole võimalik luua psühho-emotsionaalset sidet, mis aga ei tähenda, et midagi ei vabaneks või oleks teiega valesti. Lihtsalt nautige harjutuste tekitatud tajusid, vibratsioone ja lõdvestust ja jätkake nende kordamist. Harjutustel on tihtipeale akumuleeriv toime mis aitab lõdvestada keha üha sügavamal ja sügavamal tasandil.
              • Alati alusta kõiki harjutusi tundes tugevalt oma jalgu maas. Maast ülespoole töötamine aitab enne keha ülaosaga töötamist luua tugeva ühenduse jalgadega ja maandab närvisüsteemi. 
              • Iga harjutuse seansi lõpus on vajalik tundmuste, aistingute ja läbi kogetu integreerimise protsess. Iintegreerimine on vajalik psühhosomaatiline tööriist mis aitab kasvada meie vaimul traumast koos kehaga välja.
              • Loomulik heidutus: teatud asjaoludel saab neid harjutusi kasutada PTSD-sümptomite loomuliku heidutusvahendina ja nende vähendamiseks, vähendades seeläbi hilisemate traumade mõju.
              • Iserakendus ja enesediagnostika: neid saab kasutada traumaatiliste episoodide pingete astme ja raskusastme enesediagnostikaks.
              • Integreeritud igapäevarutiini: neid saab integreerida igapäevasesse treeningrutiini lihtsa kehapõhise ennetus- ja taastumisprotsessina.
              • Taastab kiirem paranemine: aitavad kiiremini taastada kehas turvatunnet, soodustades kiiremat ja terviklikumat paranemisprotsessi.
              • Täiendus nõustamisele: Teatud juhtudel võib see meetod olla alternatiiviks ja/või täienduseks psühholoogilisele sekkumisele.

              Kuidas teraapia Sinu elu muudab?

              Bioenergeetiline massaaž

              Bioenergeetiline massaaž on loodud kehas seiskunud energia liikuma saamiseks. Kui meie kehas on valud ja jäikus tähendab see energia läbitavuse puudumist ning vereringlushäireid. Kehas tekivad seiskunud energiast põletikulised kolded, mis on mis on enamike haiguste juurpõhjuseks.

              Sidekoe manipulatsioon

              On teatud tüüpi manuaalteraapia, mis hõlmab keha sidekudede sügavat manipuleerimist. See võib aidata leevendada nii lihas- kui ka psühholoogilisi pingeid, et taastada keha tasakaal.

              Nõustamine

              Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras ultricies ligula sed magna dictum porta. Donec sollicitudin molestie.

              Töötamine

              traumadega